Docent Sander Bax

Docent Sander Bax Online Culture

Sander is docent bij Tilburg University

"Wie Online Culture: Art, Media and Society studeert, ontwikkelt voldoende retorische en theoretische vaardigheden om een belangrijke speler te worden in het publieke debat van de 21e eeuw."

Sander Bax's antwoorden op de volgende vragen:

U heeft zelf Nederlandse Taal en Cultuur gestudeerd. Als u nu in 6 vwo zou zitten, zou u dan weer dezelfde studiekeuze maken?

Ik vond het heerlijk om Nederlandse Taal en Cultuur te studeren en zou dat zou weer doen. Maar de keuze zou nu veel moeilijker zijn, omdat een ‘klassieke’ studie Nederlands tegenwoordig niet meer de enige weg is. In onze eigen internationaal georiënteerde opleiding Online Culture: Art, Media and Society hebben we bijvoorbeeld een hele spannende route gemaakt richting het beroep van leraar Nederlands. Als je die route volgt, krijg je alles wat de klassieke opleiding ook te bieden heeft, zoals colleges over de geschiedenis van de literatuur, over hoe je verhalen en gedichten kunt lezen, over waarom zinnen zo in elkaar zitten als ze in elkaar zitten en over hoe je een goede argumentatie moet opzetten.

Maar je krijgt nog veel méér: je volgt namelijk ook vakken met de andere studenten van Online Culture en dat betekent dat je je verdiept in hoe sociale media ons samenleven veranderen, hoe onze communicatie tegenwoordig door de hele wereld beïnvloed wordt en over hoe schrijvers en kunstenaars aan hun bekendheid en reputatie werken in de mediacultuur van vandaag. Ik denk dat je dan als toekomstige leraar veel beter in staat bent om de link te leggen tussen de traditie van het schoolvak Nederlands en de manier waarop communicatie en cultuur in de 21e eeuw functioneren. Je kunt dan overtuigend laten zien dat Nederlands meer dan ooit het belangrijkste vak is dat je op school krijgt.

Terug naar boven

Hoe bent u vanuit Utrecht in Tilburg beland?

In 2002 ben ik naar Tilburg gekomen om hier te promoveren. Ik werk er nu al dertien jaar met heel veel plezier. Tilburg University heeft een kleine faculteit Geesteswetenschappen waar de lijnen kort zijn en iedereen elkaar kent. Dat zie je ook terug in de opleidingen waar ik bij werk. Ik geef les aan overzichtelijke groepen studenten, waardoor er veel onderling contact is. Studenten komen gemakkelijk bij je langs, docenten zijn benaderbaar en mensen voelen zich betrokken bij elkaar. Ik ben ervan overtuigd dat dat groepsgevoel ervoor zorgt dat studenten het beste uit zichzelf halen.

Terug naar boven

U bent een groot fan van Mulisch?

Toen ik nog maar net Nederlands studeerde, las ik zijn roman Het stenen bruidsbed. Dat was een overweldigende ervaring, wat een bijzonder boek was dat! Ik besloot toen om in korte tijd alles wat hij geschreven had te lezen. Vanaf dat moment is hij me altijd blijven intrigeren. Zo zeer zelfs dat ik in 2008 besloot om een boek te schrijven over zijn werk. Het uitgangspunt daarvan is dat Mulisch als schrijver een belangrijke publieke persoonlijkheid was in het Nederland van de twintigste eeuw. Maar wat betekent het dat een schrijver zo’n beroemdheid wordt? En luisteren we eigenlijk als een bekende schrijver iets zegt over een politieke gebeurtenis? Heeft die publieke bekendheid ook invloed op hoe hij zijn boeken schrijft? Die vragen beantwoord ik in het boek De Mulisch Mythe. Harry Mulisch: schrijver, intellectueel, icoon, dat in 2015 verscheen bij Uitgeverij Meulenhoff.

Terug naar boven

Welke vakken geeft u binnen de bacheloropleiding?

Het zal je na het voorgaande niet verbazen dat ik vooral werk in de richting Universitaire Lerarenopleiding Nederlands. Ik geef het eerstejaarsvak Interpretatie van cultuuruitingen waarin we heel diep ingaan op hoe je op een academische wijze een verhaal kunt lezen. Als je dit vak gevolgd hebt, zul je nooit meer op dezelfde manier een boek lezen. Daarnaast geeft ik alle onderdelen over literatuurgeschiedenis in de opleiding: van de Middeleeuwen tot de 21e eeuw, van Karel ende Elegast tot Arnon Grunberg. En in het derde jaar geef ik het college Vakdidactiek Nederlands waarin we nadenken hoe je alles wat je op de universiteit hebt geleerd kunt gebruiken als je zelf voor de klas staat.

Terug naar boven

Stel dat uw eigen kinderen over een jaar of tien in de klas komen bij iemand die u zelf heeft opgeleid. Hoe zal die docent Nederlands dan lesgeven, denkt u?

Die docent zal zich ervan bewust zijn dat Nederlands een cruciaal vak is in een digitale mediacultuur. Lezen, schrijven, communiceren wordt steeds complexer, en het wordt dus steeds belangrijker om leerlingen te leren om een eigen stem te ontwikkelen. Lees- en schrijfvaardigheid zijn cruciale om van jonge mensen burgers te maken die het publieke debat over de wereld waarin ze leven kunnen begrijpen en die daar ook aan mee kunnen doen. Die leraar weet dan ook dat taal en literatuur bij het schoolvak Nederlands geen gescheiden werelden zijn, maar om precies hetzelfde draaien: hoe kan ik de wereld waarin ik leef begrijpen en hoe kan ik mijn positie daarin onder woorden brengen? Wie Online Culture: Art, Media and Society studeert, ontwikkelt voldoende retorische en theoretische vaardigheden om een belangrijke speler te worden in het publieke debat van de 21e eeuw.

Terug naar boven

Heeft u nog een tip voor studiekiezers?

Maak gebruik van de mogelijkheden om mee te draaien tijdens Meeloopdagen en Meeloopcolleges. Niets is er leuker dan aanwezig te zijn bij een écht college. Pas dan merk je hoe het is om echt in die collegebanken te zitten. Dat lijkt mij de beste manier om erachter te komen of de opleiding bij je past. Bij mijn colleges ben je alvast welkom!

Terug naar boven

Alle bacheloropleidingen

Informatie voor scholen